lunes, 21 de marzo de 2011

1 EXAMEN DE LA TERCERA AVALUACIÓ (4t D' ESO)


-->
1 EXAMEN DE LA TERCERA AVALUACIÓ -
CIÈNCIES SOCIALS DE 4º DE L'ESO
OBJECTIUS CONCEPTUALS enunciats com a preguntes:
LA NOVA SOCIETAT INDUSTRIAL I EL MOVIMENT OBRER
1 . Explicar les característiques de les noves ciutats industrials durant el s. XIX.
2 . Explicar les característiques de la nova societat de classes sorgida de la industrialització.
3 . Explicar les condicions de vida i de treball de la classe obrera durant el segle XIX.
4 . Explicar els orígens, desenvolupament i objectius de les primeres associacions obreres.
5 . Explicar què és el Marxisme i el socialisme i les seues característiques bàsiques.
6. Explicar què és l'Anarquisme i les seues característiques bàsiques.
8 . Explicar les diferències entre marxisme i anarquisme.
9 . Explicar els orígens i el desenvolupament de les Internacionals obreres, i l'oritgen i objectius de les conmemoracions de 1 de maig i 8 de març.
L'IMPERIALISME COLONIAL
10. Explicar per què Europa va dominar el món a finals del segle XIX i les causes del colonialisme contemporani.
11. Explicar com es va organitzar la conquista, organització i explotació de les colònies.
12. Explicar les grans línies i esdeveniments del repartiment del món (Àfrica i Asia) per part de les potències colonials.
13. Explicar la configuració territorial dels principals imperis colonials (Britànic, Francés i altres), així com la expansió colonial dels EEUU i del Japó.
14. Explicar els avanços que els europeus introduiren a les colònies.
15. Explicar les transformacions econòmiques, socials i culturals que la colonització va provocar sobre els pobles i territoris conquistats pels imperialistes.

VOCABULARI BÀSIC
Societat de classes, Burgesia, proletariat industrial, ludisme, Societat de Socors Mutus, Sindicat, Partit socialista, Internacionalisme proletari, Revolució Obrera, Comunisme, Imperi colonial, colonialisme, anticolonialisme, metròpoli, colònia de poblament, colònia d'explotació, Protectorat, aculturació, segregació social (apardheid)
FONTS BÀSIQUES
1 . La societat de classes: piràmide de la nova societat (pàg. 57)
2 . La ciutat industrial del s. XIX (dossier).
3 . El marxisme: text, pàg. 60 .
4 . L'anarquisme: text, pa´g. 61 .
5 . Gravat de 1891 commemoratiu de la II Internacional (pàg. 60).
6 . Diferències entre marxisme i anarquisme (esquema pàg. 61)
7. Textos sobre el colonialisme de la pàg. 106.
8. Mapa: migracions europees a la darreria del s. XIX (p. 107)
9. Els indigenes vistos pels europeus (pàg. 108)
10. Mapa de la pàg. 111: els imperis colonials.
11. Text sobre l'explotació econòmica de les colònies (pàg. 112).

13 comentarios:

Anto94 dijo...

Hola Tomas
Soc Antoni, em preguntava si podries dirme els origens del primer de Maig, es que els he buscat però no he trobar res que em donara una resposta que comprenguera, i com demà es l'examen, pues això.
Adeu =)

TOMPEREZ dijo...

El 1° de maig de 1886 la vaga per la jornada de vuit hores va esclatar de costa a costa dels Estats Units. Más de cinc mil fàbriques van ser paralitzades i 340.000 obrers van eixir a carrers i places a manifestar la seua exigència. En Chicago els successos van prendre ràpidament un biaix violent, que va culminar en la massacre de la plaça Haymarket (4 de maig) i en el posterior judici amanyat contra els dirigents anarquistes i socialistes d'aqueixa ciutat, quatre dels quals van ser penjats un any i mig després. Quan els màrtirs de Chicago pujaven al cadalso, concloïa la fase més dramàtica de la pressió de les masses assalariades (a Europa i Amèrica) per limitar la jornada de treball. Va ser una lluita que va durar dècades i la història de les quals ha estat oblidada, ocultada o netejada de tot contingut social, fins al punt de transformar en alguns països el 1.° de maig en nero “festiu” o en un dia franc més. Però només tenint presente el que va ocórrer, adquireix total significació la data designada des de llavors com “Dia Internacional dels Treballadors”.
Com homenatge als Màrtirs de Chicago, el Congrés de la II Internacional, celebrat en 1889 a París, va decidir l'establiment del 1º de Maig en tots els països, com una jornada de reivindicació i lluita de la classe obrera.
En aquella època les condicions de vida dels treballadors a Europa i els EEUU no podien ser pitjors: la jornada laboral arribava fins a les 16 hores (para molts milers d'homes i dones la jornada s'iniciava a les 4 de la matinada i acabava a les 8 de la nit); el salari era escàs i només permetia anar malvivint mentre havia un lloc de treball en la Indústria. En cas de tancament de l'empresa, el destí per a les famílies obreres era l'atur o l'emigració. Els seus fills treballaven des dels 6 anys, i les dones de nit per a completar el salari familiar. La misèria i l'explotació eren un lloc comú entre les classes treballadores, així com la repressió policial.
Avui en dia és una jornada festiva a la major part dels països del món; en alguns països on les condicions de vida dels obrers són semblants a les descrites, no té aquest carácter festiu, sent ilegal s’enfronten a la repressió policial.

Christian Coves dijo...

Gracias por poner las pautas del examen una vez más (:

TOMPEREZ dijo...

De nada Cristian. Ahora que tienes toda la información, te será más fácil preparar el examen. Un saludo.

Ánima dijo...

Hola Tomás, soy Julia, que no tengo muy claro lo que hay que estudiar, es el tema 6, y algunas partes del cinco no? me puedes decir que puntos son del tema cinco? Gracias :)

Álvaro dijo...

La pregunta 11, al·ludeix als tres tipus de colònies?

TOMPEREZ dijo...

Hola Julia.
Si revisas la lista de objetivos, comprobarás que los temas que has de estudiar son los capítulos 6 y 7 de la unidad 3 pág. 56-61), dedicados a la nueva sociedad industrial, las nuevas ciudades y el movimiento obrero. Por otra parte, de la Unidad 6 has de estudiar los cap. 1,2, 3 y 4, dedicados al imperialismo colonial.
Un saludo.

TOMPEREZ dijo...

Hola Álvaro.
La pregunta se refiere, entre otras cosas, a las distintas formas de administración de las colonias que las potencias desarrollaron: colonias de explotación, de poblamiento y protectorados.
Un saludo.

Álvaro dijo...

Podries explicar-me breument l'aspecte de la pregunta 9 respecte al 8 de març? Gràcies.

TOMPEREZ dijo...

Hola Álvaro.
El 8 de marzo es la fecha fijada para conmemorar el dia de la "mujer trabajadora". Los antecedentes de esta fecha se remontan a un hecho vinculado con la lucha feminista por la igualdad en el contexto del desarrollo del movimiento obrero. Puedes buscar información para documentar los hechos históricos a los que se remite la fecha. El objetivo de este dia es seguir recordando que la lucha por la igualdad entre hombres y mujeres todavia continúa. No es un dia de fiesta o celebración, sino un dia para la reivindicación.
Un saludo

Miguel dijo...

hola, Tomas som Andrea i maria de
4tA que voliem saber desde on comença el tema de la guerra civil i on acaba.gracies.

TOMPEREZ dijo...

Hola Andrea i Maria!
El tema comença (al vostre llibre de text) a la pàg. 176, amb el colp d'estat; vosaltres heu de preparar els següents aspectes:
- el colp d'estat i l'inici de la guerra.
- La internacionalització del conflicte.
- Les dues zones enfrontades: la república i la zona sublevada.
- La societat espanyola durant la guerra

És a dir: fins les pàgines 180-181.

De l'evolució bèl·lica i la fi del conflicte, s'ocuparan Albert i Daniel.
Bona vesprada!

Miguel dijo...

Moltes gràcies Tomàs!